Alior Bank

Poznaj RCS (Rich Communication Service) – nowoczesne narzędzie komunikacji dla biznesu

Współczesny świat biznesu jest niezwykle wymagający. Do największych wyzwań, jakie stoją przed firmami, urzędami oraz instytucjami publicznymi, należy szybka i skuteczna komunikacja mobilna. Odbiorcy oczekują profesjonalnego przekazu i niezwłocznego informowania o ważnych kwestiach. Do tego celu potrzebne są narzędzia, takie jak platforma komunikacyjna SMSAPI. Opowiemy o niej w kontekście wiadomości RCS.

 

RCS – co to jest Rich Communication Services?

System RCS to najnowszy model komunikacji tekstowej. Został opracowany przez firmę Google w 2007 roku, a następnie zatwierdzony przez GSMA (GSM Association to międzynarodowa organizacja, która zrzesza operatorów komórkowych na całym świecie).

Jak działa czat RCS? System RCS (Rich Communication Services) to po prostu wiadomości, przesyłane za pomocą smartfonu – tak samo jak dotychczasowe SMS-y lub MMS-y. Zaawansowany protokół sprawia jednak, że RCS to rozwiązanie z ogromnym potencjałem. Skorzystają z niego indywidualni użytkownicy, ale model ten zmienia przede wszystkim sposób komunikacji firm ze swoimi klientami.

Czym RCS różni się od tradycyjnych SMS-ów?

  • Długość tekstu – zwykły SMS pozwala na pisanie krótkich wiadomości tekstowych o maksymalnej długości 160 znaków, podczas gdy komunikator RCS znosi ten limit. Możesz wysyłać wiadomości o dowolnej długości, bez konieczności dzielenia ich na krótsze partie.

  • Możliwość załączania elementów interaktywnych – do pisania służył SMS, a do wysyłania zdjęć MMS. Podział ten zniknął wraz z pojawieniem się systemu RCS, który pozwala na dołączanie do jednej wiadomości RCS zdjęć, ale nie tylko. Swój przekaz możesz ubarwić emotikonkami, a nawet gifem. Firmy docenią natomiast możliwość dołączania przycisków CTA (Call to Action), karuzeli produktów czy lokalizacji sklepu.

  • Możliwość potwierdzenia przeczytania wiadomości – RCS pozwala sprawdzić, czy wiadomość została odczytana. Pojawia się przy niej charakterystyczny „ptaszek”, który się podświetla, gdy odbiorca przeczyta wiadomość.

  • Czat grupowy – RCS oferuje zupełnie nowy standard wiadomości, umożliwiając rozmowę z kilkoma użytkownikami jednocześnie. Jak działa czat RCS? Podobnie jak komunikator internetowy. Wszyscy rozmówcy widzą swoje odpowiedzi w okienku czatu, mogą używać emotikonek i gifów.

  • Udostępnianie lokalizacji – system pozwala na udostępnianie lokalizacji w czasie rzeczywistym.

  • Wyższy poziom bezpieczeństwa – RCS wspiera szyfrowanie end-to-end. Tylko nadawca i odbiorca wiadomości mają dostęp do swojego czatu, co zwiększa poziom bezpieczeństwa.

  • Weryfikacja nadawców biznesowych – podczas korzystania z modelu RCS istnieje możliwość weryfikacji nadawców biznesowych, co minimalizuje ryzyko zalania spamem czy phishingu. To bardzo ważny punkt dla firm. Zweryfikowany nadawca RCS (brand agent) pozwala budować zaufanie i zwiększa wiarygodność w oczach klientów.

 

Czy RCS w Polsce jest popularne?

RCS to technologia, która dopiero raczkuje. W Polsce jest na etapie stopniowego wdrażania, głównie przez takich operatorów jak Orange czy T-Mobile. Zwiększa się też liczba urządzeń, które obsługują funkcje czatu RCS (w starszych telefonach ta możliwość może być ograniczona).

Na początku RCS działało w urządzeniach, wyposażonych w system Android. Pod koniec 2024 roku obsługę RCS zapewniła swoim użytkownikom również firma Apple. Odtąd można więc wysyłać dłuższe wiadomości interaktywne również za pośrednictwem iPhone'a.

Jeżeli planujesz wdrożyć interaktywną komunikację z klientami, to koniecznie pomyśl o wysyłce wiadomości RCS. Dużym ułatwieniem jest tutaj korzystanie z platformy SMSAPI, która pozwoli zautomatyzować cały proces. Na początek warto też pobrać najnowszy raport RCS.

Raport RCS w 2025 dostarcza takich informacji jak:

  • Aktualny stan usługi w Polsce – dowiesz się, czy Polacy korzystają i chcą korzystać z najnowszych systemów komunikacji.

  • Oczekiwania Polaków względem nadawców biznesowych – raport dostarczy Ci danych na temat tego, czego oczekują Polacy w komunikacji z biznesem.

  • Czynniki, które wpływają na atrakcyjność oferty – RCS raport dostarcza analitycznych danych na temat wpływu poszczególnych elementów wiadomości na uwagę i zaangażowanie odbiorców.

  • Omówienie najskuteczniejszych strategii RCS marketingowych oraz najlepszych kanałów do autoryzacji.

 

RBM (Rich Business Messaging) – usługa dla nowoczesnych firm, którym zależy na skutecznej komunikacji z klientem

Nie ulega wątpliwości, że wiadomości RCS to przyszłość komunikacji. Czat RCS łączy znajomą formę SMS-ów z możliwościami komunikatorów internetowych. Usługę czatu RCS oferuje polska platforma komunikacyjna SMSAPI, co pozwala w łatwy sposób wdrożyć tę nowoczesną usługę. Dlaczego warto skorzystać z tej możliwości?

  • Funkcja SMS Fallback – dużym atutem jest sprawdzanie, czy odbiorca ma włączoną usługę RCS w swoim urządzeniu. Jeśli nie, to system automatycznie zamienia wiadomość na klasycznego SMS-a.

  • RCS marketing – wiadomości RCS już teraz są potężnym narzędziem marketingowym. Dzięki interaktywnym elementom skuteczniej przyciągają uwagę, a ponadto można w nich zawrzeć przyciski CTA (np. „Kup Teraz”, „Umów wizytę” itd.). To wszystko znacząco zwiększa szansę na konwersję.

  • Bezpieczne kanały autoryzacji – autoryzacja 2FA RCS jest prowadzona przez Google, a kody jednorazowe pochodzą ze sprawdzonego źródła.

  • Optymalizacja ścieżki zakupowej – w jednej wiadomości możesz zawrzeć praktycznie całą ścieżkę zakupową, od zaprezentowania oferty po finalizację zakupu. Wiadomości RCS skutecznie zachęcają do podjęcia decyzji zakupowej, a przy tym upraszczają cały proces.

W ramach RCS Business Messaging masz do dyspozycji różne typy RCS: RCS Basic, RCS Single, Rich Card i RCS Carousel, Conversational RCS. Różnią się one zawartością elementów multimedialnych i możliwościami, jakie otrzymuje odbiorca.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tej usługi, to już dziś skontaktuj się z zespołem SMSAPI. W razie wątpliwości eksperci pomogą Ci wybrać odpowiedni rodzaj RCS. To rozwiązanie na miarę współczesnych wyzwań biznesowych pomoże Ci wynieść komunikację z klientem na wyższy poziom.

Materiał reklamowy.

Dodaj komentarz

Guest

Wyślij

Porównania - promocje